انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس + افزونه

سعید حسنی

سعید حسنی

-

آپدیت شده در 15 آذر 1399

شما که صاحب وبسایت فروشگاهی هستید برای جذب مشتری چه می‌کنید؟ آیا روش‌هایی را برای این منظور در نظر گرفته‌اید؟ گاهی این روش‌ها بسیار ریز هستند اما همین موارد کوچک اتفاقات بزرگی را خلق می‌کنند. یک پیشنهاد دوستانه برای شما دارم، آن هم اینکه همیشه برای جذب مشتری به عوامل...

شما که صاحب وبسایت فروشگاهی هستید برای جذب مشتری چه می‌کنید؟ آیا روش‌هایی را برای این منظور در نظر گرفته‌اید؟ گاهی این روش‌ها بسیار ریز هستند اما همین موارد کوچک اتفاقات بزرگی را خلق می‌کنند. یک پیشنهاد دوستانه برای شما دارم، آن هم اینکه همیشه برای جذب مشتری به عوامل خارج از محصولات و فروشگاه خود فکر نکنید! منظورم چیست؟

با اختیار دادن به مشتری برای انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس می‌توانید تا حد زیادی او را خوشحال کرده و راضی نگه دارید. تنوع برای یک محصول در ووکامرس دقیقا همان امکانی را به مشتری می‌دهد که در یک فروشگاه واقعی دریافت می‌کند. در قسمت بعدی بیشتر درمورد این ویژگی صحبت می‌کنیم.

انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس

تنوع در انتخاب محصول می­‌تواند تنوع در رنگ، اندازه، برند و… باشد. برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی سایز و رنگ‌بندی از یک تیشرت وجود داشته باشد به طوریکه مشتری بخواهد هر رنگ و سایزی را که می­‌خواهد انتخاب کند. در این صورت دست مشتری برای انتخاب­‌های بیشتر و متناسب با سلیقه خود باز است و باعث جلب رضایت مشتری می‌­شود. جالب است نه؟ شما خود را جای مشتری بگذارید! چه حسی به شما دست می‌دهد؟ مسلما از این اتفاق خشنود شده و فروشگاه را مورد تحسین قرار می‌دهید.

شما می‌­توانید برای انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس از افزونه Variation Swatches for WooCommerce کمک بگیرید. در ادامه آموزش نحوه تنظیمات و استفاده از این افزونه را باهم بررسی می‌­کنیم. عملکرد فوق‌العاده جالب و ساده‌ای دارد.
اما پیش از شروع کار با افزونه و تنظیمات آن بهتر است با ویژگی­ و قابلیت‌­های آن آشنا شوید:

ویژگی‌­های افزونه

  • فعال کردن ویژگی برای تصاویر انتخابی
  • قابلیت فعالسازی ویژگی رنگ برای محصولات
  • فعال کردن ویژگی‌ برای برچسب، متن و دکمه‌های انتخابی
  • با محصولات متفاوت کار می‌کند.
  • تنظیم ویژگی‌ها در سطح جهانی
  • سازگار با قالب‌ها و افزونه‌ها
  • و…

نصب افزونه Variation Swatches for WooCommerce

variation swatcher- انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس
افزونه مناسب برای انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس

برای شروع کار باید افزونه Variation Swatches for WooCommerce را دریافت و نصب کنید. پس از فعالسازی افزونه، گزینه Swatches Settings به پنل مدیریتی سایت برای انجام تنظیمات افزونه اضافه می‌­شود. در صفحه تنظیمات افزونه تب­‌های متعددی وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای حالت پرمیوم افزونه است که ما اینجا کاری با آن نداریم.

تنظیمات نسخه رایگان افزونه

اولین تب همانطور که در تصویر زیر مشاهده می­‌کنید Simple است:

simple tab- تب ساده
تب simple در تنظیمات افزونه

Enable Tooltip: این بخش برای نمایش کادر راهنمای ویژگی‌­های هر محصول در فروشگاه است. برای فعالسازی تیک این گزینه را بزنید.
Enable Stylesheet: برای فعال‌سازی شیوه‌نامه پیش‌فرض افزونه این گزینه را فعال کنید.
Shape style: نحوه نمایش هر ویژگی برای محصول متغیر. برای چگونگی نمایش ویژگی محصولات متنوع باید از این بخش اقدام کرد. نمایش ویژگی­‌های محصولات در فروشگاه به صورت مربعی یا گرد.
Auto Dropdowns to Button: تبدیل لیست کشویی پیش‌فرض به نوعی دکمه

در نهایت تغییرات را ذخیره کنید.

در ادامه به بررسی تنظیمات تب بعدی یعنی Advanced می‌­پردازیم:

Advanced- تنوع برای یک محصول در ووکامرس
تنظیمات پیشرفته در افزونه

Clear on Reselect: انتخاب این گزینه باعث حذف ویژگی‌ انتخابی برای انتخاب مجدد آن‌ می­‌شود.
Ajax variation threshold: آستانه تغییر برای هر ویژگی را نشان می‌­دهد که بین اعداد 1 تا 30 می‌تواند متغیر باشد.
Attribute behavior: نوع نمایش ویژگی‌ها. با انتخاب هر مورد می‌­توانید نتیجه را در صفحه محصولات متغیر مشاهده کنید.
Attribute image size: در این بخش نحوه نمایش و اندازه تصویر ویژگی­‌های متغیر برای محصولات را مشخص کنید. از لیست کشویی یکی از حالت­‌ها را انتخاب کنید و یا اینکه به صورت دستی عرض، طول و اندازه فونت را تغییر دهید.

با ذخیره سازی تغییرات به سرغ تب بعدی یعنی Performance می­‌رویم:

performance- بررسی کارایی
بررسی کارایی افزونه

این تب به عملکرد سایت و تاثیر این افزونه بر روی سایت اشاره دارد. برای افزایش امتیاز PageSpeed (سرعت صفحات) تیک دو گزینه را فعال کنید. در واقع تنظیمات این تب را به صورت پیش‌فرض قرار دهید.

سایر تنظیمات افزونه مربوط به نسخه پرمیوم آن است. برای کسب طلاعات و راهنمایی­‌های بیشتر به تب Tutorials مراجعه کنید.

تعریف ویژگی در ووکامرس

حال پس از انجام تنظیمات مربوط به افزونه، به تعریف ویژگی برای ایجاد تنوع برای یک محصول در ووکامرس می‌­پردازیم. برای این منظور گزینه ویژگی را از زیر مجموعه محصولات در پنل مدیریتی انتخاب کنید.

attributes- انتخاب ویژگی‌ها
انتخاب ویژگی‌ها

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می­‌کنید نوع ویژگی به این بخش اضافه شده است که در ادامه باهم آن­ها را بررسی می‌­کنیم.

بررسی ویژگی Color

در بخش نام ویژگی کلمه ” رنگ ” را می‌­نویسیم و سپس از بخش نوع ویژگی Color را انتخاب می‌­کنیم و با کلیک بر روی دکمه ” افزودن ویژگی ” به تعریف این ویژگی می‌­پردازیم.

define color- تعریف ویژگی رنگ
تعریف ویژگی رنگ

حال با کلیک روی گزینه ” پیکربندی شرایط و مقررات” باید متغیرهای رنگ را برای ایجاد تنوع در محصولات تعریف کنیم:

complete color- تنوع برای یک محصول در ووکامرس
تکمیل اطلاعات ویژگی رنگ

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می­‌کنید می‌توان نام رنگ، بعلاوه رنگ مورد نظر را از پالت رنگی انتخاب کرد. به همین ترتیب برای انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس، هر تعداد رنگی را که می­‌خواهید اضافه کنید. برای نمونه ویژگی رنگ زیر دارای ۴ نوع است. در کنار اسم هر رنگ تصویر کوچکی از رنگی را که انتخاب کرده‌­ایم، می‌بینیم:

all color attribute- تمامی ویژگی‌های مخصوص رنگ
انتخاب تمامی رنگ‌های موردنظر

بررسی ویژگی Image

در این قسمت هم همانند بالا نوع ویژگی و نام آن را انتخاب می­‌کنیم و سپس به تعریف متغیر برای این ویژگی می­‌پردازیم.

image attribute- افزودن ویژگی تصویر
افزودن ویژگی تصویر

همانطور که در تصویر بالا می­‌بینید برای هر یک از متغیر­های ویژگی باید یک تصویر انتخاب کرد. هر تعداد متغیر می­‌خواهید در این بخش تعریف کنید تا به سراغ ویژگی بعدی برویم.

بررسی ویژگی Button

این ویژگی همانند دو ویژگی قبل قابل تنظیم است. شما هر ویژگی که می‌­خواهید به محصولات خود اضافه کنید در این قسمت وارد کنید. این ویژگی به صورت دکمه در کنار محصولات در صفحه فروشگاه نمایش داده می‌­شود.

button attribute- افزودن ویژگی دکمه
افزودن ویژگی دکمه

در اینجا سایز برای محصولات متغیر در فروشگاه تعیین کرده‌­ایم. پس از انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس بایستی این ویژگی‌­ها را به محصولات متغیر فروشگاه اضافه کنیم که در ادامه باهم این کار را انجام می‌­دهیم.

افزودن ویژگی به محصولات در ووکامرس

به صفحه ویرایش یکی از محصولات رفته و از بخش اطلاعات محصول روی گزینه ویژگی‌ها کلیک کنید تا تصویری مطابق زیر را مشاهده نمایید:

edit product- انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس
صفحه ویرایش محصول

همانطور که می‌­بینید ویژگی­‌هایی که تعریف کردیم در این بخش قابل مشاهده هستند. حال ویژگی­‌های مودنیاز برای این محصول را انتخاب می‌­کنیم.

choose attribute- انتخاب ویژگی‌ها
انتخاب ویژگی‌های محصول

حال باید حالت محصول را به محصول متغیر، تغییر دهیم. سپس با افزودن هر ویژگی، مقدارهای آن را از لیستی که مشخص شده انتخاب و اضافه کرده و در نهایت هر ویژگی را باید ذخیره کنید. در ضمن تیک گزینه “استفاده برای متغیرها” را علامت بزنید. سپس باید به بخش متغیرها برویم.

تنظیمات تب متغیرها

در بخش متغیرها گزینه “افزودن متغیر” را انتخاب کرده تا ویژگی­‌هایی که تعیین کرده‌­ایم به این بخش اضافه شوند.

diffrence part- بخش متغیرها
بررسی بخش متغیرها

برای تمامی متغیرهای خود، تصویر، قیمت و موجودی انبار را تنظیم کنید و با ذخیره سازی تغییرات نتیجه را در فروشگاه مشاهده کنید.

مشاهده نتیجه نهایی

در نهایت نتیجه‌­ای همانند تصویر زیر مشاهده می­‌کنید که با کلیک بر روی هر ویژگی می­‌توانید محصول موردنظر خود را ببینید و قیمت آن را مشاهده کنید.

result- مشاهده نتیجه نهایی
مشاهده نتیجه نهایی بدست آمده

به اینصورت می‌توانید امکان انتخاب ویژگی های محصول در ووکامرس را برای مشتریان خود فراهم کنید. در این آموزش به صورت پیش­‌فرض متغیرهایی را ایجاد کردیم تا روش کار افزونه را به شما نشان دهیم. شما متناسب با فروشگاه و محصولات خود، می‌­توانید متغیر و ویژگی­‌های بیشتری را ایجاد کنید.

برای تنوع برای یک محصول در ووکامرس چه کردیم؟

باتوجه به گسترش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی، باید به دنبال راهی باشید که مشتریان را به سمت خود جذب کنید. اگر در فروشگاه اینترنتی خود امکانات زیادی را جهت راحتی مشتری در اختیارش قرار دهید، مطمئن باشید که او جذب فروشگاه شما خواهد شد. یکی از این موارد تنوع برای یک محصول در ووکامرس است. این قابلیت را به راحتی با افزونه WooCommerce Variation Swatches برای محصولات متغیر فروشگاه­تان ایجاد کنید.
در مطالب بالا نحوه تنظیمات افزونه و تعریف ویژگی برای محصولات فروشگاه، تعریف متغیر براساس ویژگی و استفاده از این متغیرها برای محصولات را مورد بررسی قرار دادیم. هر نظر و پیشنهادی دارید، لطفا از بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.