افزایش سرعت لود سایت وردپرس

سعید حسنی

سعید حسنی

-

آپدیت شده در 14 تیر 1400

افزایش سرعت لود سایت وردپرس

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • افزایش سرعت لود سایت وردپرس
  • راه های افزایش سرعت سایت وردپرسی
  • معرفی کاربردی ترین افزونه های وردپرسی برای بالا بردن سرعت سایت

افزایش سرعت لود سایت وردپرس

یکی از مهم ترین دغدغه های امروز هر مدیر سایتی افزایش ورودی گوگل و کسب رتبه های بهتر در موتور های جستجوگر هست. گوگل هم اعلام کرده برای اینکه رتبه بهتری داشته باشید باید سرعت لود سایتتان را افزایش دهید. سایت هایی که رتبه لود بهتری دارند و کاربر زمان کمتری برای لود کردن آنها صرف می کند در نتایج بالاتر نمایش داده خواهند شد. اما برای افزایش سرعت لود سایت وردپرس چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در این فیلم کوتاه 5 روش استاندارد و مطمئن برای افزایش سرعت لود سایت وردپرس معرفی کرده ایم. توضیحی کوتاه در مورد نحوه کار و مزایای هر کدام از این روش ها ارائه کرده ایم و در نهایت معرفی افزونه هایی که از این 5 روش سرعت لود سایت ما را بهبود خواهند بخشید. با ما همراه باشید با این کلیپ آموزشی از تلویزیون وردپرس

در این فیلم آموزشی کوتاه به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

  1. کش کردن صفحات یعنی چه؟
  2. لود تنبل تصاویر چیست؟
  3. کش مرورگر به چه معناست؟
  4. minify کردن سایت یعنی چه؟
  5. چگونه دیتابیس وردپرس را بهینه سازی کنیم؟
  6. بهترین افزونه های افزایش سرعت لود وردپرس چیست؟

یکی از فاکتور های مهم و اساسی در سئو هر وبسایت، سرعت لود آن وبسایت می باشد. طبق آخرین اطلاعیه های گوگل، سایت هایی که سرعت لود بالاتری دارد، از دیدگاه سئو رتبه بهتری را خواهند گرفت. همین امر برای تجربه کاربری شما نیز بسیار مهم می باشد. به این شکل که زمانی که کاربر صفحه ای از سایت شما را باز می‌کند، چقدر زمان طول میکشد که سایت شما لود شده و به کاربر نشان داده شود. استاندارد لود هر صفحه نهایتا 5 تا 7 ثانیه می باشد. در صورتی که به این استاندارد توجهی نکنید، نرخ پرش وبسایت شما افزایش پیدا کرده و کاربران خود را به مرور از دست خواهید داد. در نتیجه برای بهبود تجربه کاربری سایتتون، سعی در بالابردن سرعت سایتتان کنید.

راه های افزایش سرعت سایت وردپرسی

در این بخش می خواهیم راه هایی که می توان سرعت لود وبسایت را بالا برد را برشمریم:

بارگزاری تنبل یا Lazy load: روش اول استفاده از روش بارگزاری تنبل تصاویر و ویدیو های وبسایتتان است. با یک مثال این بخش را توضیح خواهیم داد. فرض کنید که کاربر بر روی وبسایت شما کلیک می‌کند، در حالت عادی، کاربر باید منتظر بماند تا تمامی بخش های یک صفحه شامل تصاویر و ویدیو ها لود شوند و سپس صفحه به کاربر نمایش داده خواهد شد. در صورتی که در صفحه شما تعداد بالایی رسانه وجود نداشته باشد، به نظر مشکلی وجود ندارد اما زمانی که در صفحه خود تعداد بالایی تصویر یا ویدئو وجود داشته باشد، کاربر چقدر باید منتظر باشد که صفحه برای آن بارگزاری شود؟ برای رفع این مشکل از روش بارگزاری تنبل استفاده می‌کنیم. در این روش تا زمانی که کاربر در محدوده مشاهده شده ی تصاویر و یا ویدیو ها قرار نگرفته، تصاویر در پس زمینه صفحه لود نخواهند شد و زمانی که کاربر با اسکرول به محدوده تصاویر یا ویدیو ها رسید، لود برای کاربر انجام میشود و تصاویر با اسکرول  مداوم یکی یکی برای کاربر نمایش داده می شود.

کش کردن صفحات یا cache pages: روش دوم استفاده از کش صفحات می باشد. این روش را با ذکر مثالی توضیح خواهیم داد. فرض کنید که کاربر یک صفحه را سرچ میکند. در پس زمینه این اقدام چه میگذرد؟ کاربر درخواست لود صفحه را به سرور شما ارسال میکند تا اطلاعات را در مرورگر دریافت کند و با این کار یک سری توابع php را که هر کدام وظیفه خاصی دارند را تجزیه و تحلیل و واکشی کند و در حالت عادی برای هر کاربر می بایست مجدد این کار را سرور انجام دهد و این کار باعث پایین امده سرعت سایت شما خواهد شد. برای رفع این مشکل، روش کش صفحات را پیشنهاد میکنیم. این روش به این صورت می باشد که زمانی که یک صفحه برای اولین بار لود شد و عمل واکشی انجام شد، یک پوشه در هاست شما ایجاد شود و این اطلاعات صفحه را در آن نگه دارد تا زمانی که مجدد صفحه نیاز به لود شدن داشت، از این فایل های ذخیره شده در پوشه کش استفاده کند تا نیاز به فراخوانی مجدد و درخواست های پی دی پی از سرور نباشد و سریع تر اطلاعات را به کاربر نمایش بدهد.

فشرده سازی کد ها یا minify: در این روش کد های HTML,CSS و js را فشرده سازی می‌کنیم. با مثالی این روش را توضیح داده و مزایای آن را شرح می‌دهیم. فرض کنید که یک صفحه فراخوانی می‌شود و سرور شما می بایست اطلاعات آن صفحه را به مرورگر برای نمایش به کاربر، ارسال کند. در حالت عادی بین کد های تشکیل دهنده سایت شما، فاصله وجود دارد که طراح قالب برای نظم و شیوایی در کار این فاصله ها را قرار میدهد. اما این فاصله ها در بین کد ها، حدود 20٪ از سرعت استاندارد لود این کد ها را به خود اختصاص می‌دهد. برای رفع این مشکل از فشرده سازی یا minify این کد ها استفاده می‌کنیم تا سرعت بارگزاری را بیشتر کنیم. برای مشاهده چگونگی این کار، سورس صفحه سایت ما را مشاهده بفرمایید و خواهید دید که بین کد های HTML,CSS و js هیچگونه فاصله ای نخواهید دید.

کش مرورگر یا Browser cache: در این روش به مانند روش دوم عمل کش کردن صفحه شما انجام می‌شود؛ اما با این تفاوت که فایل کش شده در پوشه مرورگر شما ایجاد و نگهداری می‌شود. با استفاده از این روش زمانی که کاربر برای بار دوم به بعد صفحه شما را سرچ کند، بدون هیچگونه معطلی برای واکشی دستورات، از طریق کش مرورگر، صفحه به کاربر نمایش داده خواهد شد.

بهینه سازی جداول دیتابیس: در این روش جدول های ذخیره شده در دیتابیس وردپرس را بهینه سازی کرده تا سرعت سایت را بالا ببریم و زمان واکشی اطلاعات از دیتابیس را به حداقل برسانیم.
نکته: سعی کنید که جدول های اضافی را از دیتابیس خود حذف کنید.

معرفی کاربردی ترین افزونه های وردپرسی برای بالا بردن سرعت سایت

Lazy load images: با استفاده از این افزونه میتوانید قابلیت بارگزاری تنبل را برای کلیه تصاویر خود به صورت خودکار، فعال کنید. برای اطلاعات بیشتر و نحوه کار و دانلود این افزونه از لینک زیر اقدام کنید.

wp-optimize: با استفاده از این افزونه می توانید دیتابیس وردپرسی خود را به نهایت بهینه سازی برسانید و سرعت درخواست های واکشی از دیتا بیس را به حداقل برسانید.

w3 total cache: این افزونه، یکی از کاربردی ترین افزونه های وردپرسی در زمینه کش و بهینه سازی سایت است که به شما این قابلیت را میدهد که هر دو روش کش صفحات و مرورگر را بتوانید بر روی وبسایت انجام دهید و همچنین کد های html,css و js سایت شما را نیز فشرده سازی یا minify میکند.

اما نکته اصلی: گاهی اوقات استفاده از چندین افزونه در وبسایت، برای انجام کلیه بهینه سازی های سرعت در سایت، باعث کند شدن سایت میشود. زیرا هر افزونه بخشی از بهینه سازی های سرعت را انجام میدهد و شما نیاز پیدا خواهید کرد که چندین افزونه را به صورت همزمان استفاده کنید تا بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. اما جای نگرانی نیست و ادامه مقاله را بخوانید تا این مشکل را نیز برای شما حل کنیم!

wp-Rocket: بهترین و جامع ترین افزونه در زمینه بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی، راکت وردپرس و یا wp-Rocket می باشد که کلیه روش های پنجگانه بالا رو به صورت یک جا درون خود گنجانده و می توان گفت که یکی از لزومات هر وبسایتی می باشد.

موفق باشید.